Göz Yaralanmalarında İlk Yardım

Göz oldukça hassas olan yapısı itibariyle, yaralanmalı gözde zamanında ve yeterli tedavi uygulanmadığında, dış etkenlere ve yabancı cisimlere bağlı travmalarda etkilenebilir ve körlük gelişebilir. Göz, kolay zarar görebilen bir organdır. İlk olarak hasarın şekli ve büyüklüğü tespit edilmelidir.

Göze yabancı cisim kaçmasında ilk yardım (toz, kirpik vs.)

  • Göz ışığa doğru çevrilerek alt ve üst kapağın içine bakılır.
  • Gerekirse üst göz kapağı açık tutulur.
  • Toz, nemli, temiz bezle çıkarılmaya çalışılır.
  • Hastaya gözünü kırpıştırması söylenir.
  • Göz ovulmamalıdır.
  • Gözdeki yabancı cisim çıkmıyorsa en yakın
  • Sağlık kuruluşuna gidilmelidir.

Göze yabancı cisim batması varsa ya da metal cisim kaçmışsa ilk yardım

  • Gerekmedikçe hasta yerinden oynatılmaz.
  • Göze hiçbir müdahale yapılmaz.
  • Her iki göz üçgen sargı benzeri bir malzeme ile sarılarak kapatılır.
  • Vakit kaybetmeden tıbbı yardım istenir.

Kimyasal göz yanıklarında ilk yardım

Kuvvetli kimyasal madde örneğin: pil asiti, kezzap,laboratuar veya endüstriyel eriticiler, zehirler, ve kireç tozu gözün saydam kısmına gelirse korneanın normal saydamlığı hızla bozulur. Kısa sürede korneanın hassas hücreleri yanar ve körlük oluşur. Hemen gözün yıkanarak kimyasal maddenin uzaklaştırılması gerekir. Hastanın yüzü yukarı çevrilerek gözüne suyu dökmeniz gerekecektir. Kuvvetli bir alkali söz konusu ise gözün en az 15 dakika yıkanması gerekmektedir. Su bulamadığınız bir durumdaysanız irritan olmayan herhangi başka bir sıvı kullanabilirsiniz. Örneğin: süt, alkolsüz içecekler, portakal suyu, çikolata sütü gibi malzemeler işe yaramaktadır. 15 dakikalık yıkama işleminden sonra size en yakın sağlık kuruluşuna başvurarak tıbbı yardım isteyin.